نشریه امتداد مهر زرند

نشریه امتداد مهر زرند کرمان

نشریه امتداد مهر زرند

نشریه امتداد مهر زرند کرمان

بیوگرافی سادات در زرند

بیوگرافی سادات زرند

اگربرگهای غبار گرفته تاریخ سرسبزترین شهر استان هشت را ورق بزنیم مسئله ای که خواننده را انگشت به دهان می گذارد عملکرد ومدیریت  سادات این منطقه است که به صورت درشت بر پیشانی پسته خیز ترین شهر کرمان در دوران خود حکاکی شده واین مدیریت نیز همیشه با خواست واقبال مردم همراه بود . در تمام برشهای تاریخی این سادات بوده اند که با کمک دیگر خیرین این شهر کارهای بزرگی به منصه ظهور رسانده اند.

اگر در یک نگاه اجمالی بخواهیم در این زمینه، تاریخ شهر زرند را رصد کنیم به موارد عدیده ای خواهیم رسید . چند مورد آن  به اختصار بیان می شود؛اکثر این موارد تاریخی اقتباس گرفته شده از کتاب  "از زراوند تا زرند" تالیف استاد ارجمند مهدی سهرابی زرندی می باشد.

مرحوم حاج سید علی باغخانی که از مالکین عمده زرندوئیه درمقطع زمان خود برای محافظت از" مردم" این منطقه ،به فرزندان خود سید احمد وسید جواد دستور ساخت برجی را برای حفاظت مردم از دست راهزنان می دهد. این برج به نام زرندوئیه همچنان پابرجاست

سید صالح موسوی که دوره اول ودوم پهلوی امام جماعت مسجد جامع زرند بودند که خدمات بسیاری به مردمان این شهر محروم رساندند

سید علی مرتضوی که بسیاری از پابه سن گذاشته ها با منش واخلاق حسنه این طبیب حاذق  خاطره ها دارند.

احداث اولین مدرسه علمیه شهر زرند در سال 51، در این سال مرحوم آقا سید عماد موسوی به موازی 35 قصب ازاراضی خود ،واقع درانتهای بلوار جنوبی دانش را به پیشنهاد آقا[حضرت آیت ا...] سید احمد جعغری جهت ایجاد مدرسه علمیه اختصاص داد وبا مساعدت خیرین وهمکاری خود مرحوم، مدرسه علمیه جعفریه پایه گذاری شد ومکان احداث مسجد ام البنین نیز از اهدائیات آن سید جلیل قدر است.                      

از سال 1263 علما بزرگی در زرند به تبلیغ ورتق و فتق امورجاریه مردم می پرداختند که می توان ازآیت ا.. سید محمد صالح وآیت ا...سید محمد باقر موسوی  فرزندان مرحوم سید هادی موسوی نام برد؛ براساس نوشته کتاب از زراوند تا زرند  می توان نتیجه گرفت سید هادی نیز در زمان خود طبابت مردم زرند را عهده دار بوده اند(صفحه 268)و همچنین از مرحوم حجت الاسلام سید محمد باقر موسوی و سید حاج حسین تهامی می توان نام برد.

ودر زمان ما نیز سید جلیل القدر حضرت ایت ا...سید احمد جعفری (ره) به واسطه ی انجام کارهای عام المنفعه برای تمامی مردم شهر زرند و بسیاری نقاط ایران شناخته شده ومحبوب قلوب آنها بودند

نتیجه ی که از فهوای این مسائل تاریخی می توان فهمید خدمت به خلق وصادقانه با مردم بودن وهمکلام آنها شدن راز ماندگاری واثر بخشی آنهاست.

این گذشته تاریخی ودوستی بی انتهای مردم شهر زرند با خاندان سادات موجب شده است تا هر گاه فرزندی از این خاندان خود را در آزمون رای مردم قرار دهد مهر تائید مردم را بر برگ برنده خود داشته باشد .

نمونه بارزآن را می توان در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر وروستا به طور ملموس مشاهده کرد از مجموع 9نفر"سیدی" که در انتخابات شورای اسلامی شرکت کردند 4نفر آنها به شورای اسلامی راه یافتند، ناگفته نماند؛ اگر آقایان سید محمدرضا تهامی وسید رضی جعفری از اعضای سابق شورای شهر نیز در این انتخابات شرکت می جستند  با توجه به رای آوردن آقایان خنجری و هاشمی زاده  ؛آنان نیز با توجه به موفقیت نسبی شورای سوم  جزو منتخبین مردم می شدند

سادات در دیدگاه  مردم زرند نماد ومارک انصاف ومردم داری را با خود به همراه دارد حالا این مردم چه در جرگه اصلاح طلب باشند ویا اصولگرا  و...

حال این انصاف می تواند درسکانس یک شهروند ظاهر شود ویا یک ارباب رجوع ویا رسانه ای که با مخاطب عام در ارتباط است . مردم شمالی ترین شهر کرمان در اکثر آزمونها به انسانهایی رای میدهند که اولاً مغرور  قدرت و باند بازی و جناح پرستی نباشند.بانگاهی گذرا به کارنامه ی عملکرد آنها ، سادات زرند از این موهبت برخوردارند .ثانیا مدیرت داشتن ؛ نمونه بارزش را می توان در رقابت جناب آقای سید محمدرضا جعفری و دکتر حسین امیری در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی  مشاهده کرد با آنکه هردوی این عزیز از لحاظ پاکی ونجابت از دیگری کم نداشت و با آنکه سید آقا جعفری منتصب به حضرت آیت ا... جعفری(ره) این مرد قدسی  بود، ولی مردم گزینه مدیریت را نیز در رای خود لحاظ کردند .این نکته با این چاشنی بهتر جا می افتد، وقتی بدانیم سید محمدرضا جعفری در دوره پنجم انتخابات مجلس شورای اسلامی بر خلاف تمام پیش بینی ها توانست بررقیب قدرت مند  خود دکتر علی مصطفوی پیروز و4سال بر صندلی قرمز مجلس جلوس کند.     

 

حسن ضیاءالدینی