نشریه امتداد مهر زرند

نشریه امتداد مهر زرند کرمان

نشریه امتداد مهر زرند

نشریه امتداد مهر زرند کرمان

تحلیل سیاسی اجتماعی حاج موسی محمدی به قلم امتداد مهر

 

اکنون نوبت حماسه اقتصادی است ...

موسی محمدی[1]

 

باسمه تعالی

امام صادق (ع) در حدیث شریفی می فرمایند : «زمانی شهرها آباد می شوند که مردم یکدیگر را قلبا" دوست داشته باشند.» با عنایت به این کلام شریف میتوان گفت داشتن روحیه میانه روی و عقل گرایی و تدبیر و امید موهبتی الهی است که خداوند متعال تنها به انسانهای دارای ظرفیت فوق العاده عنایت نموده است. این حقیر نیز اگر با عنایت خداوند موفقیت هایی در زندگی ام به دست آورده باشم راز اصلی آن داشتن چنین روحیاتی است. روحیاتی که با استناد به روایات قرآنی و سخنان بزرگان به آن اعتقاد عملی پیدا نموده ام. دین اسلام تا جایی به این مساله اهمیت می دهد که در آیه 33 سوره لقمان یکی از ویژگیهای اصلی مومنین را در پیش گرفتن اعتدال می داند. نیز امیرالمومنین به عنوان الگوی همه مسلمانان عقل گرایی را بزرگترین سرمایه و ثروت انسانی می داند. پیامبر عظیم الشان اسلام هم همواره به تدبیر در کارها سفارش نموده و می فرمود من از فقر بر امتم نمی ترسم ولی از بی تدبیری امتم در هراس هستم.

از سوی دیگر در دین اسلام به نقش امید در زندگی سفارش زیادی شده و ناامیدی یکی از بزرگترین گناهان کبیره نامیده شده است. همچنین به صلح و دوستی سفارش زیادی شده و امام رضا (ع) دوستی با مردم را نیمی از عقل بیان میکند. امری که نه تنها در اسلام بلکه حتی در سایر ادیان نیز بر آن تاکید شده است. به عنوان مثال  حضرت عیسی (ع) می فرمایند اگر می خواهید دچار بیماری های روحی - روانی نشوید؛ حتی دشمن خود را نیز قلبا دوست داشته باشید و به دنبال انتقام گیری شخصی نباشید. چون انسان تنها با چنین روحیاتی است که میتواند از تمام ظرفیت و توان خود و اطرافیانش در راه رسیدن به اهداف دنیوی و اخروی اش - که مهمترین آنها خدمت به خلق است - بهره ببرد.

بنده برای بهتر مشخص شدن مطلب فوق به گوشه ای از تجربیات  خودم در این رابطه اشاره مختصری می نمایم. به عنوان مقدمه عرض می کنم که بعد از انقلاب کشور ما به دو جناح راست و چپ تقسیم شد. هر کدام از آنها هم دارای ویژگیهای مثبتی بودند که نه فقط بنده بلکه هر انسان با تدبیر و عاقلی میتواند از این ویژگیهای مثبت بهترین بهره را ببرد. امری که امروز به نظر می رسد جناب آقای دکتر روحانی در پی آن است. البته اگر دولت ایشان علاوه بر شعار تدبیر و امید و اعتدال در عمل نیز به آن پایبند باشند میتوان پیش بینی کرد که این دولت یکی از موفقترین دولتهای پس از انقلاب باشد. بنده در همین راستا به جا میدانم به بخشی از اقدامات عملی خود در راه تحقق این شعارها - که اعتقاد دارم در اصل شعارهای اسلام است - اشاره مختصری بنمایم.

همه کسانی که بنده را می شناسند می دانند که بنده حتی در ایامی که از دولت آقای احمدی نژاد دفاع میکردم نیز همواره به دلیل مشی میانه روی مدبرانه خود از جناح های مختلف در جهت به انجام رسیدن برنامه ها و کارهایم برای خدمت به مردم استفاده می کردم. مسلما این برخورد معتدلانه باعث میشد جناح مقابل نیز حتی اگر با برخی از نظرات سیاسی بنده مخالفتی داشت ولی در عرصه عمل به تحقق مسیر خدمت رسانی به مردم مددکار بنده باشند.

البته این ویژگی بنده مربوط به شرایط فعلی نیست که چون دولت عوض شده پس بنده نیز منش خود را تغییر داده و همرنگ جماعت شده و سخن از اعتدال بگویم. بلکه از سالها پیش من چنین روحیه ای داشتم. به عنوان مثال در انتخابات مجلس هفتم با اینکه بنده رقیب دکتر امیری بودم اما در مبارزات انتخاباتی هرگز از مشی اعتدالی خود خارج نشدم. تا جایی که در سخنرانی های خودم از ویژگیها و کارهای مثبت آقای دکترامیری همواره دفاع می کردم و هرگز حاضر نشدم برای پیروزی در انتخابات اصول اخلاقی و اعتقادی خودم را زیر پا گذاشته و با تخریب دیگران به موفقیت ظاهری دست پیدا کنم. زیرا  اعتقاد قلبی داشته و دارم که ارزش واقعی انسانها به اندازه ایست که از حق دفاع کنند. مسلما برخی این مشی میانه روی بنده را نمی پسندند و به دلیل همین ویژگی از سوی افراطیون دو جناح طرد شده ام! به عنوان نمونه وقتی در همان سالها در کوهبنان - که رای بالایی نیز در آنجا داشتم - مشغول سخنرانی بودم یکی از همین آقایان! از وسط جمع فریاد زد که : « تکلیف ما را روشن کن. چپی هستی یا راستی؟! » . بنده در جواب ایشان گفتم که : « من میانه رو هستم. یعنی سمت راست بدنم راستی و سمت چپ بدنم چپی است! البته ستون فقراتم ولایت است. ولی وجدانم اجازه نمیدهد وقتی دکتر امیری برای زرند خدمت رسانی و اشتغال به ارمغان آورده است؛ زحمات ایشان را نادیده بگیرم. خصوصا که خود به عنوان یک کارآفرین خوب می دانم هر اشتغال مساوی است با نجات یک خانواده از فلاکت. علاوه بر اینکه شکر گذاری از نعمت های الهی باعث افزونی نعمت می شود.»

به خاطر همین مشی اعتدالی بود که حتی در زمانی که بنده در دولت نهم پستی گرفتم بیشترین احترام و کار و پاداش را به کسانی دادم که شاید با برخی افکار سیاسی بنده نیز هم عقیده نبودند. زیرا معتقدم  - و به تجربه نیز دریافته ام - بیکار گذاشتن مخالفان در یک مجموعه باعث ایجاد فتنه و کارشکنی از سوی آنان در سیستم می شود. اگر بنده در مجموعه کاری مرتبط با معلولین در همه امور اعم از نگه داری، درمان، ازدواج، اشتغال و ... توانستم به لطف الهی رتبه اول را در کشور به دست بیاورم یکی از رازهای موفقیتم این بود که مدیرانی را برای اداره این کارها برگزیده ام که در مواردی نه تنها خودش بلکه خانواده اش نیز از لحاظ سیاسی با من اختلاف نظر جدی داشتند. اما بنده از همین افراد بهترین بهره برداری را در جهت خدمت رسانی به معلولین استفاده نمودم. بنده تا بدانجا به این  مشی اعتدالی پایبندم که حتی فردی را که - به دلیل برخی سوء تفاهم ها و اطلاعات غلط - بر علیه من شب نامه توزیع میکرد در مسوولیت حفظ کرده و حتی برخی نزدیکان ایشان را نیز به کار گماردم. زیرا میدیدم که در کار خود موفقند. همین صبر بنده باعث شد که امروز این فرد یکی از نزدیکترین دوستان بنده به حساب می آید.

به عنوان نمونه دیگر وقتی در سال 1391 در جلسه شورای اداری شهر امام جمعه محترم زرند در مورد حمایت از کار توصیه هایی را فرمود و یکی از عوامل فتنه را بیکاری دانست؛ بنده در جمع مدیران بلند شدم ، فریاد زدم و از امام جمعه ، فرماندار ، نماینده مجلس ومسئولین خواستم که التزام عملی به این فرمایش امام جمعه به این معنی است که وقتی راستی ها قدرت را به دست می گیرند چپی ها را بیکار نکنند و وقتی چپیها قدرت را به دست گرفتند راستی ها را خانه نشین نکنند. زیرا بی کاری موجب فتنه می شود. 

انقدر این برخوردهای تنگ نظرانه در برخی موارد بنده را اذیت می کرد که یک شب به خاطر بی تدبیری اصول گرایان از غصه خواب نرفتم. قضیه از این قرار بود که آقای هاشمی میخواست به یکی از نیروهای متعهد - که هم آزاده و هم حافظ قرآن کریم بود - یک کار قرآنی واگذار نماید. اما به دلیلی حمله های افراط گرایانه به سمت فرماندار و کشیده شدن دامنه مخالفتها به استانداری، فرماندار محترم مجبور به عقب نشینی از این طرح شدند. مسلما ضرر اصلی در این قضیه نیز متوجه مردم شد.

نمونه دیگر اینکه بنده در سال 1389 کارآفرین رتبه اول استانی شدم.  در سال 1390 هم کار آفرین برتر کشوری شدم.  در سال 1391 هم کمیسیون ارزیابی بنده را مجددا به عنوان کار آفرین برتر کشوری معرفی کرد. ولی بنده به دلیل احترام گذاشتن به کارآفرینان دیگر طی نامه ای خودم را حذف نمودم. یکی از دوستان در اداره کار با انتقاد از این کار بنده به من گفت اگر تو خودت را حذف کنی امسال یک اصلاح طلب - که نفر بعدی تو است - این امتیاز را می گیرد. اما من به دلیل همان مشی اعتدالی همیشگی خودم در جواب ایشان با خوشحالی گفتم وقتی یک کارآفرین اصلاح طلب دولت و مردم را کمک کرده است شاید اجر و پاداشش بیشتر از ما دوستان دولت باشد. و با نوشتن نامه ای از عنوان کارآفرینی برتر در سال 1391 انصراف دادم.

همه این ها را گفتم که بگویم اکنون خدا را شاکرم که رییس جمهوری رای آورد که شعارهایش با نیتهای قلبی و اقدام های عملی بنده همخوانی دارد. وظیفه شرعی و ملی ماست که در شرایط کنونی دست به دست هم داده و ایرانی آباد و آزاد بسازیم. نباید سطح توقع مردم را بالا برد. زیرا دکتر روحانی موسی و عیسی نیست که معجزه کند و چند ماهه مشکل اقتصاد کشور را حل کند. بلکه همه ما باید به شعار مقام معظم رهبری که فرموده امسال سال حماسه اقتصادی است؛ از دل و جان همت و کمک کنیم. من اعتقاد دارم  که در راه رسیدن به هدف باید عاشق کارمان باشیم. اگر کشاورز، دامدار، کارمند، مدیر، استاد، معلم، شاگرد و همه و همه عاشق کارشان باشند؛ آن وقت است که حماسه اقتصادی محقق شده و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم مرتفع خواهد شد. روشن است که در این مسیر معرفی الگوهای موفق می تواند در شور حماسه اقتصادی نقش به سزا و موثری داشته باشد. و آن وقت است که می توان تحریم های دشمن را با شکست مواجه کرد. به نظر می رسد همان گونه که فعالان سیاسی توانستند با تشکیل ستادهای انتخاباتی در گوشه و کنار کشور، حماسه سیاسی را خلق نمایند؛ امروز نیز لازم است ستادهای اقتصادی در گوشه و کنار کشور به راه انداخته و حماسه اقتصادی را خلق نماییم. حقیر به نوبه خود در اولین قدم  مجتمع اقتصادی حمایت از اشتغال و ازدواج معلولین نمودم و دست یاری خود را در تحقق حماسه اقتصادی به سوی همگان - چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا -  دراز می نمایم.

این نکته را نیز در پایان عرض می کنم که بنده هم به دلیل کمک گرفتن از حضرات معصومین (ع) در راه رسیدن به اهداف کاروان زیارتی معلولین در مسیر «زرند - قم - جمکران - حرم امام» را به عنوان کاروان صلح و دوستی  و امید با قلبهای شکسته معلولین به راه بیندازم. باشد که برای موفقیت دکتر روحانی و کابینه اش از کریمه اهل بیت (س) و امام راحل (ره) مدد جویی نمایند.

 



. کارآفرین رتبه اول کشوری، جوان ترین واقف کشور و دریافت کننده جایزه صلح و دوستی از سازمان صلیب سرخ جهانی[1]